Yoga, Spira och Hurra för en 80-åring!

Denna helgen abonneras Sliperiet av ett trevligt sällskap som har retreat i vackra Gylsboda. Yoga & mat i Sliperiet, flera pass i bastun och gästerna- som kommer från andra länder- hyr in sig för boende i byn.

Ni ser så mysigt instruktörerna på Rave Yoga välkomnar sällskapet. Vi öppnar för övriga besökare igen efter helgens retreat.


I veckan har det varit fullt upp med trevliga besökare och så förberedelser när Sliperiet skulle stylas om inför retreaten. Långbord med färska blommor står nu uppdukat, får återkomma med bilder.

Idag skulle det vara firande av att områdesprofilen i Spiraarbetet är satt. Upplevde det personligen som omöjligt att fira ett positivt arbete för barn och unga när just en fullkomlig tragedi hänt i närområdet, utan att öppna upp för djupare diskussioner. Våra varma tankar går till familj och vänner. Vi lyfte våra reflektioner och kände att gruppen öppnade upp en ny dörr i diskussionerna.

Avslutningsvis ett stort grattis till föreningens stålkvinna (hon är född Ståhl) Ulla som fyller 80 på nationaldagen. Här med yngsta barnbarnsbarnet vid musikkvällen förra veckan, då hon i vanlig ordning stod i köket & kokte kaffe, vi serverade bullar som hon bakat i Sliperiet och hon springer som en iller mellan kaffebryggaren & disken. Hurra, hurra, hurra för bästa Ulla & jättetack för all hjälp!!
Vad säger man?! WOW!! Och tack.

Äntligen hade vi vädret med oss. Det kunde inte varit bättre. Så roligt att så många kom och njöt av kvällen. För den blev verkligen fantastisk.


Publik på topphumör, artister som överträffade sig själva, musiker som spelar skjortan av de flesta, ja det blev helt enkelt alldeles fantastiskt! Gammal som ung gungade med i de medryckande takterna.


Fina bilar rullade in och bildade den perfekta kulissen för kvällen. Bl a Feringe hot rod association var på plats och från grannhuset i Gylsboda kom det också en vacker Buick. Tack till er- och till vännerna som hade förhinder att delta <3


På gaveln av Sliperiet och vid scenen vajar Sparbanken Skånes flagga, kvällen till ära när vi med hjälp av dem kan genomföra detta. Stort tack för det, tack också ABF som tryckt affischer och gjort allsångshäften och tack alla i publiken som kommer och som lägger frivillig entré för att vi skall kunna fortsätta bjuda på våra evenemang. Tack!


Niclas Blomqvist tillsammans med Andrea Bonde och Emilio Walter. Vilka stjärnor! Andrea sjöng Piaf så inte ett öga var torrt och Emilio fick hela publiken på fötter, ingen kunde sitta still när han rev av både egna låtar och covers. Konfrencier, allsångsledare och som jag hörde honom presentera sig själv ”allmän trallalallare” (som uppträder och som är den som trollar ihop dessa proffs till ett supergäng) Niclas får alltid igång publiken. Önskar att ni alla fått uppleva detta, de som inte kunde vara med var med oss i tankarna och det blev ett nummer särskilt för er. Tack för minnesvärda kvällar som denna. Det var gitarrsolo som inte gick av för hackor, trummor, piano, bas och keyboard , alla superproffs. Också ljudet ställs in till perfektion. Vilket dreamteam!


Minns ni Vesper som uppträtt hos oss tidigare? Hur fantastiska är inte de som reser i timmar för att komma och hjälpa till vid grillen!? Håll koll på Vesper, där släpps lite nytt i dagarna. Tack till alla som ställde upp och hjälpte till på olika sätt <3 Amazing <3


Tack också dagens trevliga besökare som önskade fika & guidning. Det fixar vi.
Måleri, musik & rabarberkaka

Nu får ni skynda, om ni missat den vackra utställningen av Troels Kirk. Den 14 juni blir det ny vernissage, med Elin Karlsson. Ni hinner se båda <3


Tack alla trevliga som kommer förbi för att se utställningarna och omgivningarna. Vi har bl a haft besök av Kristianstads Fotoklubb där vi ser fram emot att se lite av deras bilder från besöket.



Teamwork, vi bygger tält, städar och förbereder för fredagens musikkväll, har satt ut träskyltar i byar och städer osv osv. Toppen med alla fantastiska människor som hjälper till. Tälten är så smidiga att sätta upp när man är många händer på en gång. Här är det Oscar med familj, Per och de tyska vännerna Astrid & Michael som är med oss och donar.



Samtidigt har vi för sista gången burit trätrallen ut & in när bastun städas varje morgon. Nu skall det bli ett vackert skiffergolv istället! I Sliperiet går ugnen varm med bl a rabarberrutor till kaffet på fredag och Hiroshi Koyamas ”Entrance to black” har fått belysning.

Topp!!
Fantastiska nyheter: nytt stöd från Sparbanken Skåne!!

Vi är så glada och tacksamma att kunna meddela att Sparbanken Skåne går in med ett stöd som gör att det kommer att bli kreativa workshops för barn med Elin Karlsson i sommar. Det är så värdefullt på så många sätt. Samtidigt får vi hjälp till att köpa in fler tält som kan användas både till att hålla workshops ute och till våra olika events, nu först musikkvällen med allsång:



Vi förbereder med skyltar som skall sättas ut, fyller på med nybakat i frysarna mm.



Nästa vecka kommer bastun att vara tillfälligt stängd för förbättringsåtgärder. Det blir ett nytt skiffergolv som kommer att göra att vi slipper trätrallen som vi måste lyfta ut varje morgon för städning även under dem.



Tack alla trevliga människor som besöker Sliperiet om dagarna. Troels Kirks vackra måleri får fortsatt mycket uppskattning.


Veckan har innehållit flera intressanta möten och vi har haft bra förstärkning i arbetet från fantastiska Oskar med familj.


Selma visar, precis som de flesta andra barn som besöker oss, att vattnet har en nästintill magnetisk dragningskraft <3
Både nostalgi och nutid.

Fick upp ett minne från vårt första embryo till Gylsboda Festival för 14 år sedan, när Karin Linderoth & jag drog igång evenemanget i form av ”Från gryning till skymning”. Detta var innan Sliperiet Gylsboda, så vi höll till i & utanför G:a Transformatorn.


Året därpå var temat ”Det du inte trodde fanns”. Karin & jag arrangerade & samlade in pengar till lekterapin på sjukhuset i Lund. Vi byggde sjöodjur som simmade i brottet och en drake som vi gömde uppe på stentippen. Ett stort drakägg lade vi nedanför som drakmamman vaktade och dök rytande upp när någon gick för nära. Ja jisses så mycket skoj vi haft.

I år blir det 14:onde året och vi har vuxit från de ca 300 besökarna som kom de första åren till ca 3000 besökare och ”festivalområdet” har vuxit rejält.


När vi ändå är inne på temat nostalgi dök det upp en bild från invigningen av Sliperiet 2018. Rudolf Germeroth (runristare), Eva Martinson (konstnär och dotter till Harry Martinson), jag & Justas Mickevicius (skulptör). Dagen till ära gratulerade Leader Skånes Ess föreningen till invigningen med ett ukrainskt jätteäppelträd som blommar rikligt i år, det bådar gott för höstens äppelkakor.






Tillbaka till nutid. Ett urval av vad ni hittar hos oss idag. Keramik av Yvonne Omdal- vi skickar massor med hälsningar med önskan om god bättring till bästa Yvonne, vi är med dig i tankarna i kampen mot cancerh-vetet. Yvonne är vår medlemsansvariga och stöttar dessutom föreningen med hela behållningen från keramiken på hennes hylla <3 Nästa hylla är Martin Reinickes, med keramik som skapas på plats i Sliperiet. Martin är engagerad i styrelsen i Sliperiet, precis som Elin Karlsson som ni ser konst av i nästa hylla. Den 14 juni har Elin vernissage hos oss, Elin- talangen som hör hemma här i Sliperiet, engagerad sedan hon kom som 16-årig feriearbetare till oss. I nästa hylla ser ni trähantverk av Tonny Aronsson. Otroligt välgjorda och annorlunda alster i olika träslag som vi är glada att få visa hos oss. I nästa hyllor ser ni Diabas med design av Christer Bording, alster som vi har äran att fortsätta skapa i Christers namn & bredvid dem lite av mina alster i Diabas & silver. Sista hyllan är med Per Gunnar Hallbergs akvareller. Ljuvliga målningar som Per Gunnar och dottern Lina donerat till föreningen som vi får sälja och använda intäkterna till vår vidareutveckling. Ja, ni hör, så många fantastiska människor det finns!! Tack!

Den vackra utställningen med Troels Kirks måleri ser ni också, vackert belyst med de nya spotlightsen som Troels generöst stöttat oss med tillsammans med stöd från Eltjänst Älmhult. Vi har så mycket att vara tacksamma för!

Tacksam också för lilla hjälpredan som är med och är kreativ i verkstaden <3
Tack Sparbanken Skåne!!

Sparbanken Skåne stöttar oss generöst så vi kan erbjuda detta fantastiska evenemang där ni kan komma och låta er svepas med av hejdundrande rock´n roll, gamla godingar och allsång. Wow vilken kväll vi har att se fram emot. Kom, bara kom <3 Tack Sparbanken Skåne för att ni trott på oss och stöttas oss redan från start! Och jättetack till ABF som tryckt allsångshäften så ni kan sjunga med! Tjohooo så kul!



Idag reste den mot sitt nya hem, skulpturgruppen DOOR som stått så vackert här i flera år. Vi gratulerar Hiroshi Koyama till försäljning av det vackra verket, det blir spännande att se bilder från nya placeringen i den franska slottsparken.



Tack alla härliga besökare som kommer förbi. Så fin monolog och sång framförd av Lena Pearson vid gamla brottet för kvinnogruppen Athena som gästade oss. Alla njuter av Troels Kirks vackra måleri.



Leklådorna som Anette Erlandsson fixade till Sliperiet för flera år sedan har använts flitigt sedan dess & nu har vi vår egen lilla hjälpreda som pysslar mycket i dem. Nu har hon planterat lite fröer också så det skall bli egna grönsaker att skörda vid Sliperiet.



Redan nu finns det gott om nässlor & kirskål att skörda. Ramslök har hon också planterat. Det har blivit till både soppa och i surdegsfrallorna.
I vårsol & spotlights

Ser ni så vackert belysta Troels Kirks fantastiska tavlor är, med de nya spotlightsen som han så generöst sponsrade oss med. Stort tack för detta, tack också till Eltjänst Älmhult som gjorde ett fint jobb och gav generös rabatt på belysningen.



Nu är den här, den underbara årstiden när vi i Sliperieköket kan baka med rabarber, göra ramslökssmör till de nybakade surdegsfrallorna och ut och njuta av vårsol, värme och härligt sällskap.

Tiden mellan hägg & syren.. den finns ju knappast längre? De är ju nästan i blom samtidig! (tänker på det gamla talesättet att tiden mellan hägg & syren var när skomakaren skulle få fritt).

Korten av Per Gunnar Hallberg får mycket uppskattning, vi hoppas han själv inser hur bra de är! Vi är så tacksamma för den generösa donationen som ger stöd till föreningen för varje sålt kort.


Ute arbetar Hiroshi vidare med alla förberedelser inför transporten av den vackra skulpturgruppen DOOR.
TACK för ert stöd!!

Vi kan inte nog betona hur viktiga ni alla är för verksamheten. Alla ni som hjälper till ideellt med olika sysslor och som stöttar på olika sätt. Alla som gör det möjligt att fortsätta utveckla verksamheten. Hoppas ni förstår och känner vår tacksamhet, även om vi kanske slarvar med att betona det ibland.
Jättetack också till Sparbanken Skåne som sedan vi startade generöst stöttat oss flera gånger med stöd till både utveckling och till evenemang. Nu senast är det Musikkväll med Allsång där vi får hjälp till genomförandet. Missa inte den, det kommer garanterat att bli en fartfylld och härlig kväll! Och igen TACK! Till musikkvällen har ABF hjälpt oss både med att trycka upp affischer och allsångshäften, det tackar vi för. Så kan ni alla kan sjunga med i några av låtarna.


Vi har haft problem med att skruvarna till räcket på flytbryggan vid bastun lossnat. Här har nytt fäste svetsats & skruvats på plats och så hade vi lyxen att bli bjudna på en vegetarisk festmåltid efter arbetet, tusen tack!!

Helgen har varit fylld av trevliga besökare till utställningen med Troels Kirks vackra måleri. Kirk har generöst hjälpt oss med investeringen i den nya konstbelysningen. Tack!!


Hiroshi Koyamas vackra skulpturgrupp DOOR har nu flyttat från sin plats vid gamla brottet tillbaka till Sliperiet för rengöring, emballering och vidare transport till sitt nya hem i Frankrike. Så får vi hitta något nytt fint att ställa ut på platsen som nu blev tom efter dem.

Vädret har inbjudit till att stå ute och jobba mellan alla trevliga besökare. Det blev ett litet Diabashänge.
Vårgrönska, datum att anteckna och skulpturgrupp som skall flytta.

Nä men hörnini, har ni sett så härligt med de små ljusgröna löven som börjar skymta fram på björkarna kring det gamla brottet?! Åh, så ljuvligt (utom för alla pollenallergiker, jag vet).

Ännu grönare och skönare hinner det bli till musikkvällen den 29 maj. Allsångshäftena är här, bara att komma & så skall vi ha en riktig toppenkväll!



Veckan har varit full av trevliga besökare, många som kommer för att se den fina utställningen med Troels Kirks måleri. Troels & Anne Kirk har också varit och hälsat på och vi konstaterade att de ramade trycken som fåren tex också är väldigt fina. Vädret har tom tillåtit utomhusfika med både barn, barnbarn & bekanta.



Mellan alla trevliga besökare har vi kört lite utomhusstädning med lövblås, hacka ogräs mm. Bra möte på Lekoseum med planer för ytterligare förbättringar kring Mineral/fossilmuseet har vi haft. Ni vet väl att varje dag som Lekoseum har öppet kan ni besöka samlingarna kl 14. Förberedelser för flytt av skulpturgruppen DOOR har också stått på schemat. Oj som vi kommer att sakna dem, men så roligt att se att utomhusgalleriet lockar internationella intressenter. Konstnären Hiroshi Koyama är det som skapat skulpturgruppen.

Nytt datum att anteckna: 14 Juni. Då blir det vernissage med Elin Karlsson där vi bl a får se prov på hennes skapande från tiden på konstskolan. Så roligt att få följa en ung talang med fantastisk utveckling.

1 aug, märk dagen i almanackan. Julia Hansson som kommer att ställa ut i G:a Transformatorn har varit och tittat på platsen i veckan, hennes alster kommer att passa perfekt i den speciella miljön. Underhållningen både vid Sliperiet och G:a Transformator blir riktigt bra och utställare med bra bredd kommer att bjuda på en mångsidig och härlig dag. Så kul med så mycket att se fram emot!
Riktigt mycket på gång!


Det är så trevligt med alla härliga besökare som kommer för att se den vackra utställningen med måleri av Troels Kirk. Otroligt vackra tavlor.


Här har vi också glädjen att samtidigt kunna njuta av ofantligt vacker miljö utomhus. Någon undrade vad som gjort vår bastu så otroligt populär även för långväga besökare. Ni ser ju utsikten, den ÄR svårslagen <3


Nu har vi datum klara för sommarens målarworkshops för barn och unga- och generationsöverskridande- med Elin Karlsson: 30/6, 7/7, 14/7, 21/7, 28/7, 4/8, tisdagar kl 13-16. Föranmälan till elinkarlzzonn@gmail.com Sommarens keramikworkshops för barn och unga 8/7 och 22/7 med föranmälan till hello@gylsbodaresidence.com Vi jobbar fortfarande på att finna finansiering till hela kostnaderna, men vi ser detta som så viktigt att det på något sätt skall lösas. Osby Kommun kommer att stötta så keramiken blir kostnadsfri för barn och unga. Målardagarna har vi en bit kvar, men en del hjälper kommunen till med även här. Det tackar vi för! Så väntar vi på besked kring resten.
Gylsboda Festival blir 1 aug. Vad sägs om klassisk konsert med harpa vid G:a Transformstorn? Och självaste Anna Lotta Larsson på scen vid Sliperiet! Wow!! Och detta är bara två exempel på allt som kommer att hända. Vi har riktigt mycket kul på gång till festivalen. Det finns platser kvar utomhus för att visa konst/hantverk/konsthantverk, så hör av er om ni vill vara med!


Veckorna är fyllda av div bokningar & annat. Allt fika gick åt under påsken, så nu får det fyllas på med nytt hembakat.


Två möten med Spira har hunnits med i veckan, ett hos oss och ett i Osby. Lapparna på golvet visar saker vi redan gör i kommunen med inriktning på barn och unga.

Yngsta medhjälparen jobbar med att göra fint vid entrén <3


Fler datum att komma ihåg är musikkvällen 29 maj, den kommer att bli extra allt!! Och så planerar vi för vernissage med Elin 14 juni kl 11-15. Det blir prov på olika tekniker som måleri, skulptur och kanske även screentryck.