Okategoriserade

  • Mästerverk både i Sliperiet och ute i det fria.

    Den bonus man får när bastun skall städas på morgonen är att man får njuta av denhär vyn. Ofta är det vindstilla på morgonen och då bjuder vattnet speglingar som är fullständiga konstverk.

    I Sliperiet har Troels kompletterat utställningen med ännu ett mästerverk.

    Veckan har bjudit på många trevliga besökare, tack alla som tittat förbi. Det har varit både lokala och långväga besökare, olika nationaliteter och i alla åldrar. Tack <3 Nu förbereder vi för morgondagens Spiramöte som kommer att hållas hos oss.

    Kommentarer inaktiverade för Mästerverk både i Sliperiet och ute i det fria.
  • Planera in en riktigt härlig musikkväll 29 maj och se fantastiskt måleri!

    Skriv in datum för musikkvällen, det kommer att bli en riktigt härlig kväll med massor av sång, musik och glädje! Kul med bilentusiaster som hör av sig och kommer att komma med fina bilar som ramar in och hjälper till att skapa 50- 60-tals känsla. Whooop, whooop, vilken kväll vi skall ha!!

    Trevligt också med alla som fortsätter efter påsken med att komma för att se fantastiskt måleri av Troels Kirk!

    Årsmöte mm har hunnits med att avhandlas i veckan.

    Alla besökare är varmt välkomna, även fyrbenta <3

    Kommentarer inaktiverade för Planera in en riktigt härlig musikkväll 29 maj och se fantastiskt måleri!
  • Tack Norra Skåne & Kristianstadsbladet för fint reportage och tack alla trevliga besökare. Påskutställningen fortsätter även påskdagen och annandag påsk.

    Tack Norra Skåne och Kristianstadsbladet för fin artikel inför påskens utställning med Troels Kirks fantastiska måleri.

    På skärtorsdagens kväll var allt förberett och klart inför långfredagens öppning.

    Och vilken långfredag det blev! Tack alla härliga människor som kom för att njuta av konsten, ta en fika och grattis till lyckliga nyblivna ägare av vackra tavlor.

    Påskafton fortsatte med en strid ström av härliga besökare, tack! Och ni som ännu inte hunnit hit, bara lugn, utställningen fortsätter både påskdagen och annandag påsk, öppet kl 10-16 båda dagarna.

    Utomhusmiljön här är också väldigt inbjudande. Vi passade på att njuta av kvällen i torsdags, innan utställningshelgen drog igång på allvar. Barnens årliga äggletning vid brottet <3

    Kommentarer inaktiverade för Tack Norra Skåne & Kristianstadsbladet för fint reportage och tack alla trevliga besökare. Påskutställningen fortsätter även påskdagen och annandag påsk.
  • I Espresso: Missa inte påskens stora utställning!

    Vi har sett några av Troels Kirks nya målningar och nu kommer han för att hänga resten. Vi kan utlova häpnadsväckande måleri. I senaste ESPRESSO får ni också en hint om årets musikkväll. Men först, som det står: Missa inte påskens stora utställning!

    SPIRAprojektet fortsätter, senaste mötet hade vi på Örkenedskolan. Nostalgi på hög nivå att se skivan där till vänster i bild. När den spelades in gick jag i 5:an och var med och skrev texten till en av låtarna. ”Vi vill ha fred..” Texten känns ju i allra högsta grad aktuell.

    Förberedelserna inför påsken är i full gång. Måla skyltar & sätta ut dem, upp med spotlights i taket, baka, städa osv. Lite extra utmanande på kryckor, men som Gunde Svan sa: ”Ingenting är omöjligt”. Fast jobbet på stegen fick Mats ta. Och på sms kom det idag en uppmaning att jag inte skulle ta fasta på att det är kullerbyttans dag idag, ha, ha.

    Många trevliga besökare kommer förbi , vi önskar alla välkomna tillbaka till påsk. Rena vitamininjektionen är det när farmors lilla gull kommer in <3

    Så bjuder vi på lite Gylsbodamagi. Lika vackert i alla väder.

    Kommentarer inaktiverade för I Espresso: Missa inte påskens stora utställning!
  • Ett litet smakprov

    Så närmar vi oss påsken. Bilden är från en påsk när vi hade Anette här som förste blomsterfixare. Påskliljor & Diabas <3

    Troels & Anne Kirk kom för att träffa Katarina Bexell från Norra Skåne och Kristianstadsbladet inför påsken. Vi pratade lite över en kopp kaffe och nybakade surdegsfrallor. Troels berättade mer om vad besökarna kan förvänta sig och det kommer att bli fantastiskt. Mer om det kan ni läsa i nämnds tidningar inom kort. Selma som var med på sin första pressvisning tog det hela med ro 😉

    Ett litet smakprov bjuder vi på här. En målning som Troels gjort ur en känsla mitt i kallaste vintern, med en längtan om ljumma sommarbriser och doften av tvätt som torkar på tvättlinan.

    Tämligen olägligt lyckades jag skada foten igår så jag tar mig just nu fram med hjälp av kryckor. Men det skall gå ändå att fortsätta fylla på med hembakat så det skall räcka till alla trevliga besökare som vill fika i påsk.

  • Tack Stig Espe Olson & alla besökare för fin utställning som avslutas nu, så laddar vi om inför påsken med Troels Kirk.

    Nu går vi in för påskutställningsförberedelser för fullt. Ser fram emot påskens rusning med fantastiska Troels Kirk på plats med nya vackra målningar. Kom och njut!

    Vi tackar Stig Espe Olson för att vi fått visa hans vackra konst hos oss, tack alla besökare som kommit för att se den och tack Yvonne Omdal som hjälpte till med kontakten. Har ni missat utställningen har konstnären påskutställning i ateljén i Genarp.

    Många möten blir det, när de som omväxling kan hållas ute i vårsolen är det riktigt behagligt. Här diskuteras bl a de gamla kranarnas öde när det skall byggas om för el tågtrafik. Det visade sig att de står tillräckligt långt från banan, så de får stå kvar.

    De flesta möten får dock hållas inne och allt bakande inför påsken resulterar också i inomhusarbete.

    Varje tillfälle att ut & njuta bör tas till vara. Kvällshimlen bjöd på spektakulära färger över Disponentbostaden och gamla magasinet, här längst till höger ser ni de gamla tidigare nämnda träkranarna .

    Vad sägs om denhär utsikten när bastun skall morgonstädas, inte illa, eller hur!

    Kommentarer inaktiverade för Tack Stig Espe Olson & alla besökare för fin utställning som avslutas nu, så laddar vi om inför påsken med Troels Kirk.
  • DOOR

    Några av skulpturer på skulpturvandringen står som i ett utomhusgalleri och är till salu. Så är fallet med denna, DOOR av Hiroshi Koyama. Vi är glada för konstnärens skull att den vackra skulpturgruppen är såld och skall flyttas. Men nog kommer vi att sakna den här! Idag har vi haft planeringsträff kring flytten. En slottspark i Frankrike är ju en placering värdig skulpturgruppen.

    ”Tron” av samma konstnär står kvar, från den kan man blicka ut över brottet, där isen nu börjar släppa längst kanten.

    Vi har även haft planeringsmöte kring hissinstallationen. Skönt att vara igång igen med byggprojektet. Och i vanlig ordning är vi igång med våra ansökningar för att finna finansiering till fortsatt utveckling. Tack till alla som stöttar oss! Vill du bli medlem? 200 kr / år och familj. Swish 123 576 3867 Bg 344 1912

  • Ett intressant projekt i Tyskland

    Maria Stange, professor på Harpa, kommer att förgylla årets Gylsboda Festival med ett speciellt framträdande på Harpa vid G:a Transformatorn. Hennes kollega Heiner som istället specialiserat sig på percussion arbetar med ett projekt kallat ”Der musikalische Tropfen auf den heißen Stein”. Den fantastiska bilden kommer ifrån projektet, där en vattendroppe syns landa på het Diabas. Wow!

    Så trevligt med alla olika användningsområden för den fantastiska Diabasen.

    Här är snabba kast i väderläget och det är nu betydligt behagligare temperaturer för utomhusarbete.

    Vi har tom tagit årets första utomhusfika när vi fick finbesök av supertalangen Elin Karlsson som är hemma på besök från konstskolan. Henne kommer vi att få se mycket mer av framöver, i sommar blir det utställning där vi får se mer av utvecklingen från åren på konstskolan! Planeringsmöte, möte med Skåneshembygdsförbund, trevliga besökare och mycket annat har också hunnits med.

    Men först, påsken med fantastiska Troels Kirk. Och fram tills dess ser ni Stig Espe Olsons vackra måleri.

    Kommentarer inaktiverade för Ett intressant projekt i Tyskland
  • Dagarna går fort!

    Nu går det snabbt till påsken, då vi byter utställare och Stig Espe Olson byter utställningsplats. Passa på att göra ett besök medan utställningen finns kvar här.

    En runda i historiedelen är uppskattat av många, i samband med konstutställningen.

    Till påsk är det dags för Troels Kirk med sitt fantastiska måleri att inta Sliperiet. I veckan träffades vi för lite påskplanering.

    I övrigt består dagarna mellan trevliga besökare att fixa med med städning både inne & ute i Sliperiet & bastun.

    Div möten har också hunnits med. Och lite kul planeringsträffar, här är det murare som tittar på vad som behöver göras för att G:a Transformatorn skall må lite bättre till sin 100 års dag och så en träff med planering för ett kommande hälsoevent i Sliperiet. Dagarna går fort!

  • Årsmöteskallelse 7 april kl 18.00, alla medlemmar hälsas välkomna. Inte medlem än? Bli gärna medlem <3

    Heeeej alla härliga medlemmar. Tack igen för att ni stöttar oss, utvecklingen av verksamheten och vår strävan att låta platsen vara till glädje för alla.

    Vill du bli medlem? Swish: 123 576 3867 eller Bg nr 344-1912 200 kr / familj och år. Lämna era kontaktuppgifter och mailadress som meddelande. Tack.

    Alla medlemmar hälsas välkomna på årsmöte i Sliperiet, den 7 april kl 18.00

    Skriv en rad till medlem@sliperietgylsboda.se så vi vet att du kommer, så vi förbereder fika till alla. Tack!

    Dagordning:

    Årsmötet

    1. Val av mötesordförande och mötessekreterare
    2. Val av justeringspersoner, tillika rösträknare
    3. Fastställande av dagordning
    4. Fastställande av röstlängd
    5. Årsmötets behöriga utlysande
    6. Verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning
    7. Revisionsberättelse och fastställande av balansräkning
    8. Fråga om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen
    9. Behandling av inkomna motioner och styrelsens förslag
    10. Val av ordförande
    11. Val av kassör
    12. Val av övriga ledamöter
    13. Val av suppleanter
    14. Val av revisorer
    15. Val av valberedning
    16. Mötet avslutas

    Verksamhetsberättelse 2025 för föreningen Sliperiet Gylsboda

    Vi har under 2025 fortsatt arbetet med att rusta upp byggnaden, utveckla verksamheten, fortsatt arbetet med byggnation av fler ateljéer, olika evenemang, förbättra utomhusmiljön och skulpturvandringen osv.

    Styrelsens sammansättning:

    Ordförande: Pia Lindberg,
    Kassör: Ann-Charlott (Lotta) Larsson
    Sekreterare: Elin Karlsson
    Ledamöter: Martin Reinicke, Marika Bjerstedt Hansen

    Suppleanter: Mette Aarre, David Szemenkar, Urban Ignell och Ella Ragnarsson.
    Revisor: Lars-Inge Nilsson

    Hemsidan & Facebooksidan uppdateras några gånger i veckan. Även via Instagram görs uppdateringar om vad som händer kring föreningen.

    Styrelsen har haft löpande möten för planering av verksamheten och diskussioner kring den fortsatta utvecklingen. Årsmötet gick av stapeln den 8 april i Sliperiet.

    Flera lokala och internationella organisationer har hållit utvecklingsdagar och konferenser hos oss.

    Visningar för besökande grupper har genomförts under året. Bussresor, pensionärsföreningar och Mervetargrupper är exempel på de bokningar vi haft. Spontanbesökare har även i år varit många.

    Flera skulptörer har arbetat med Diabas vid Sliperiet. Även nybörjare har kommit för att prova på arbetet. Också i keramikverkstaden har det varit aktiva keramiker och nybörjare.

    Ett litet urval av vad som hänt under året:

    Januari. En fin vernissage med måleri av Lilian Togelius och fantastisk sång av tenoren Daniel Togelius. Överenskommelse med Lekoseum att mineral/fossilsamlingarna får flytta dit, när Bergmanshuset sålts och en flytt blev nödvändig.

    Februari. Vi ser att populariteten håller i sig och det fortsätter bli fler och fler som använder bastun. Löga från Malmö fortsätter hålla fullsatta sessioner med Aufguss varje månad. Sliperiet gästas av Ashoka, gäster på konferens från en mängd olika länder.

    Mars. Vi påbörjar arbetet med att tömma rummet som skall bli historierum. På ovanvåningen har vi hjälp av Johannessons Bygg AB med bygga den stora målarateljén. Föreningens ordf blev inbjuden av Lars Nexe att presentera Sliperiet på IKEA museet, där Björn Ranelid var huvudtalare.

    April. Mycket välbesökt påskutställning (ca 6000 pers!) med fantastiskt måleri av Troels Kirk och i keramikverkstaden en vacker utställning av Maja Hittenkofer och Martin Reinicke. Vi höll nyinvigning av mineral/fossilsamlingarna på ny plats- Lekoseum.

    Maj. Det blivande historierummet har tömts klart och innan vi flyttade in museet hölls en väldigt fin utställning av keramikklassen från Glimåkra folkhögskola samtidigt som textilklassen ställde ut i G:a Transformatorn. Maj avslutades med en välbesökt och bejublad musikkväll med allsång, Kardborre Band och Loulou Lamotte.

    Juni. Historierummet töms, golvet iordningställs, härliga feriearbetare till hjälp att olja golvet. Vi gör i vanlig ordning midsommarlunch till grabbarna i brottet. Teater Traska gästar med en gripande föreställning ur Nässlorna Blomma, med två fullsatta föreställningar.

    Juli. Nu är historierummet iordningställt, både vi och besökarna är nöjda. Fullsatta och uppskattade sommarworkshops med måleri och kollage under ledning av Elin Karlsson hålls under sommaren. Samtidigt växer en träverkstad fram i plåtdelen och stora målarateljén på ovanvåningen börjar ta form ordentligt.

    Augusti. Gylsboda Festival med ca 3000 besökare. Bl a med Kalle Moraeus på scen. Fin vernissage med Mattias Olsson och Sebastian Löfvall och mängder av olika utställare. Augusti bjöd även ett vackert bröllop i Sliperiet, då en av artisterna från festivalen Daniel Wegge fick sin vackra Charlotta till fru.

    September. Glada över mängden med besökare både till Sliperiet, bastun, aufguss och skulpturrundan. Geologins dag på Lekoseum med föreläsning av konstnär och författare Karin Linderoth. Trevligt besök i Sliperiet av Marie Olsson Nylander från bl a ”Husdrömmar” med familj.

    Oktober. Byggnadsvårdslinjen från Glimåkra på provapådag med att bl a spräcka Diabasblock. Fin vernissage ”Konst för alla” med en härlig mix av såväl professionella utställare som amatörer. Så var vi värd för kommunens föreningsträff med inbjuden föreläsare, Nils Phillips.

    November. 30 vandrare på bokad lunch. Malmöentreprenörer gjorde reklamfilminspelning i bastun för egna produkter som bastumössor och sittdukar. Representanter från Region Skåne på besök.

    December. Generös donation av vackra kort från akvareller av Per Gunnar Hallberg till föreningen. Promenerande damer på julmacka och grabbarna i brottet och krossen på jullunch.

    Gemensamma arbetsdagar har hållits, arbete genomförs löpande av enskilda medlemmar och Johannessons Bygg hjälper till med snickeri.

    Arbete med att söka finansiering, kontakter med aktörer som är intresserade av verksamheten har vi fortsatt att arbetat intensivt med.

    Leader projektet som var del av finansieringen av de nya ateljéerna är färdigrapporterat och godkänt.

    Föreningen har under året haft ca 50 medlemsfamiljer.

    Pia Lindberg, ordf Sliperiet Gylsboda

    Häng med, det kommer att bli ett riktigt händelserikt 2026!

    Kommentarer inaktiverade för Årsmöteskallelse 7 april kl 18.00, alla medlemmar hälsas välkomna. Inte medlem än? Bli gärna medlem <3